דימום בחניכיים – אל תזניחו!

פנינו לדר' יניב אלי, פריודונט, מומחה למחלות חניכיים להבהרות בנושא.

 

דימום מקומי מהחניכיים שייך לאותם הדברים שאנחנו מתייחסים אליהם כטרדות מינוריות, ולכן, גם, אחרי שאנחנו מסיימים להיבהל מהם נורא בפעם הראשונה שהם קורים לנו, אנחנו נוטים להדחיק אותם לירכתי מוחנו ולדחות את הטיפול בהם למועד בלתי ידוע, רחוק ככל שניתן. העניין הוא, שלהבדיל מתופעות אחרות שהן זניחות באמת, חניכיים מדממות (או אפילו אדומות ורגישות למגע) מחייבות התייחסות רפואית, ועדיף – מוקדם ככל האפשר!

 

אז מהו, בעצם, הגורם לאדמומית ולתופעת דימום בחניכיים?

לא ניתן להצביע על גורם אחד, בלעדי וחד משמעי לתופעה של דימום בחניכיים. מאחר והתופעה נגרמת כתוצאה מגורמים רבים ושונים המקדמים את התפתחותן של מחלות חניכיים (כעישון, סכרת, היגיינת שיניים לקויה, שינויים הורמונאליים נשיים, שימוש באביזרי היגיינת שיניים שאינם מתאימים וכן הלאה, לכל מצב – דרך הטיפול הספציפית המתאימה לו. אבל, למרות זאת, הסימפטומים של כל מחלות החניכיים הזיהומיות דומים מאד זה לזה, ואף מהלכן דומה – שכבת פלאק המתגבשת והופכת לאבנית, התנתקות החניכיים מהשן והתמקמותם של חיידקים בשורש השן, שבסופו של דבר, יוצרים מעין "כיסים" בין החניכיים לשן, כיסים שאם לא יטופלו בזמן, יגרמו להתרופפותן של השיניים, לתזוזתן ואף לנשירתן. תחילתו של התהליך אינו תלוי גיל, ובמקרים רבים, הוא יכול להופיע אפילו בילדות, כאשר קיימת הנטייה הגנטית לכך, כשאין הקפדה על צחצוח שיניים בדרך הנכונה וכשאין שגרת תחזוקה רפואית הולמת (טיפול שיננית כל 3-4 חודשים, ביקור אצל מומחה חניכיים אחת לשנה וכד').

 

החדשות הטובות?

לא רק שבצחצוח השיניים הנכון (שתכף נרחיב עליו מעט) ניתן למנוע את תחילתו של התהליך הזה, אלא שגם במצב שבו אתם נתקלים לראשונה בדימום בזמן הצחצוח או בדימום ספונטני של בעת הצחצוח, עדיין ניתן להציל את המצב ולמנוע את התדרדרותו, באמצעות הטיפול הרפואי המתאים המתמחה במחלות חניכיים זיהומיות! מאחר ואצל חלק מהאנשים הסובלים מפריודונטיטיס הדימום יופיע בשלב מאוחר יותר מאשר אצל האחרים, פניה מיידית לרופא השיניים היא הצעד הנכון. הטיפול הרפואי שיינתן תלוי בחומרת המצב הספציפי של דלקת החניכיים אצל המטופל, ויכול לנוע על קשת פעולות רחבה – ממתן הנחיות לצחצוח יסודי של השיניים ועד להקצעתם של שורשים השיניים מאבנית ומרעלני החיידקים על ידי רופא מומחה חניכיים.

 

כיצד מצחצחים את השיניים בצורה יסודית?

חושבים שאתם מצחצחים את שיניכם נכון? בואו לבדוק את המצוי מול הרצוי!

התאורה – צחצוח שיניים יסודי חייב להתבצע מול מראה ובתאורה המתאימה, המאפשרת לכם לראות את השיניים היטב. תאורת אור לבן קר ממוקד מתאימה לכך יותר מתאורת אור צהבהב, מכיוון שהיא מאפשרת לכם לראות את צבען האמיתי של החניכיים (שאמורות להיות בצבע ורוד בריא, ללא כתמים או נפיחויות).

עוצמת הצחצוח – יש לצחצח את השיניים בעוצמה שאינה חזקה מידי (על מנת שלא לגרום לפגיעה בחניכיים או בזגוגית השן) ומצד שני, היא גם לא חלשה מידי, כדי שסיבי המברשת יוכלו לעבור בכל מקום מסביב לשן.

תדירות הצחצוח – צריך לצחצח פעמיים ביום במברשת אותה אתם מקפידים להחליף לפחות אחת לשלושה חודשים!

כלי צחצוח השיניים – בנוסף למברשת (גם מברשת חשמלית נחשבת לאמצעי לגיטימי במלחמה בפלאק ובדלקות החניכיים שהוא גורם), יש להשתמש בחוט דנטלי או במברשת מיוחדת שצורתה מאפשרת לה חדירה וניקוי בין השיניים פעם ביום. השטיפה במי פה מהווה השלמה לצחצוח ואינה מחליפה אותו.

תרופות סבתא בהיגיינת הפה – אמרו לכם שסודה לשתייה מלבינה את השיניים? ייעצו לכם להשתמש במלח ומיץ לימון (או, חמור מזה – במלח לימון)? נתנו לכם יופי של מתכון להרס האמייל של השן. כל הרכיבים הללו מקומם במטבח, לא בשגרת היגיינת הפה שלכם! השתמשו רק בחומרים ובאביזרים המיועדים לכך.

משחות שיניים ושטיפות פה  מומלצות –  מומלץ לשטוף עם מי פה המכילים כלורהקסדין

ומשחת שיניים לייסר כלורהקסדין , בעמדת הרוקח.

 

החניכיים שלכם מדממות או רגישות למגע?

זה הזמן לקבוע תור אצל רופא השיניים. היום אתם עדיין יכולים לעצור את התהליך של דימום בחניכיים.

 

לטיפול בדלקות חניכיים

סדרת כלורהקסידין הכוללת שטיפת פה משחת שיניים וג'ל

 

ניתן להשיג ברשתות הפארם ורשתות המזון הנבחרות

לרכישה אונליין:

לרכישה אונליין בפרמה פלוס
לרכישה אונליין במדי-לינק
לרכישה אונליין במדי-פארם
לרכישה אונליין בסופרפארם